w3-wat?

Te vaak kom ik nog nieuwe websites tegen die volledig knudde inelkaar zitten. De informatie die erop staat klopt misschien wel, en verder werken alle links en knoppen, maar daar houdt het dan mee op. Van toegankelijk bouwen is nooit gehoord, noch van de scheiding tussen vorm en inhoud, noch van cross-browser compatibiliteit. En het meest vervelende is: men neemt daar ook nog genoegen mee.

Waarom zou een websitetjesbouwer als ik me er dan druk over maken? Kennelijk wil het grote gros van de gebruikers alleen een website die werkt. Voor weinig. En, ja, dan kun je net zo goed een site in FrontPage maken. Dan werkt het. Je klikt op een link en komt op de juiste pagina. Dat er 6 keer zoveel broncode voor nodig is maakt niet uit: het werkt toch? Brrrr. Ik zou me er niet druk over moeten maken, maar dat doe ik wel.

Wat wil ik hiermee zeggen? Tja, eigenlijk is het een soort miskenning van mijn vakgebied. Een klap in het gezicht van de makers van elegante code. Men kijkt niet verder dan het beeldscherm breed is, en dat hoeven ze ook niet te doen. Dus eigenlijk zou ik ook alles in FrontPage kunnen doen, en de enigen die daarover zullen klagen zijn andere programmeurs…

20 March 2005 | Life, Webdev | 19 reacties


Reacties

  1. 1 Eric 20 March 2005, 17:32

    Ik mailde laatst iemand met allerlei foto’s van 300 kB op z’n site dat dat aanzienlijk kleiner kon zonder kwaliteitsverlies. Antwoord:”Ik ga ervan uit dat iedereen adsl heeft.” Terwijl mijn adsl toch al flink stond te pruttelen. Waarom maak je nog zoiets als het je geen ruk kan schelen of het wel toegankelijk is?

  2. 2 Morpurgo.nl 20 March 2005, 18:10

    Toch als ik je verhaal lees (en ik ben het in grote lijn met je eens) vertel je wel dat je het niet leuk of mooi vind. Waarom men anders zou moeten werken, en wat daar het voordeel voor het is vertel je niet. Hoe kunnen we nu verwachten dat men zich hierin verdiept als men niet weet wat de voordelen zijn.

  3. 3 Maarten 20 March 2005, 18:32

    Het zou erg vervelend zijn als elke amateur z’n site wel toegankelijk zou maken, dan zou er voor professionele ontwerpers nog maar weinig werk overblijven als iedereen dat moeiteloos kan.

  4. 4 Alper 20 March 2005, 19:57

    Bekend probleem. Mensen die zogenaamde software schrijven in VB of PHP is ook een miskenning van m?jn vakgebied.

    Dus ga mee met de massa of wordt elitist. Bouw je volgende persoonlijke site op standaarden en redirect mensen met IE naar http://www.getfirefox.com . Lijkt mij een leuke.

  5. 5 Low 21 March 2005, 09:57

    @Morpurgo.nl: Waarom je beter volgens bepaalde richtlijnen kunt programmeren wordt beter uitgelegd door anderen dan door mijzelf.

  6. 6 Low 21 March 2005, 10:04

    @Maarten: Wat mij betreft mogen “amateurs” zonder problemen wat aanrommelen op hun eigen website. Het gaat mij meer om (semi-)professionele instellingen die kennelijk niet de moeite willen nemen om iets kwalitatief goeds neer te zetten op het wereldwijde web.

  7. 7 stefan 21 March 2005, 11:06

    Allereerst:

    Error opening file
    The file pivot/db/ser_last_referrers.php could not be opened for writing! Current path: /home/virtual/site72/fst/var/www/html/pivot.

    kreeg ik toen ik vanuit bloglines naar deze entry doorklikte.

    En nu even inhoudelijk: Het is inderdaad vervelend dat er nog zo vaak niet wordt gelet op toegankelijkheid en standaarden. De overheid heeft zichzelf een voorbeeldfunctie gegeven door ervoor te zorgen dat hun websites zouden moeten voldoen aan de richtlijnen van Drempels Weg, maar ondertussen zien ze er niet op toe dat organisaties die subsidie krijgen dit ook doen. Terwijl die sites toch worden bekostigd met hetzelfde gemeenschapsgeld waarmee overheidssites worden gebouwd. Goed voorbeeld is de website van het voedingscentrum die er niet alleen niet goed uitziet in browsers anders dan IE, maar daarnaast ook een scala aan fouten geeft wanneer getest wordt op standaarden.

    Om die reden was ik ook erg blij dat ik een opdracht kreeg van een overheidsinstantie om een ondeel van hun site te bouwen. Het project is succesvol verlopen en later dit jaar wordt het onderdeel gepubliceerd. Het leuke is dat dit project onderdeel was van een landelijk pilotproject voor de publicatie van wet- en regelgeving op het Internet, en dat mijn uitwerking van het systeem door de landelijk projectleider als “best practice” werd genoemd in het landelijk overleg. Aangezien ik het heb geleverd onder de GPL licentie mogen andere overheidsinstanties hetzelfde systeem ook gaan gebruiken. Ik hoop alleen dat ze de templates niet vervolgens in Frontpage gaan wijzigen ;)

  8. 8 Low 21 March 2005, 11:17

    @stefan: Wel verdraaid! Dat krijg je met andermans software! ;)

    > ??Ik hoop alleen dat ze de templates niet vervolgens in Frontpage gaan wijzigen??

    Ik zeg je, het zal niet de eerste keer zijn…

  9. 9 stefan 21 March 2005, 12:37

    Nee. De mensen bij de opdrachtgever werkten ook met DreamWeaver … maar goed, het is GPL. Als ze willen dat iets anders gaat werken, mogen ze mij of een andere programmeur inhuren ;)

  10. 10 IZ 21 March 2005, 13:23

    “Wat mij betreft mogen ?amateurs? zonder problemen wat aanrommelen op hun eigen website.”

    Oef… Gelukkig! ;-)

  11. 11 Bob 21 March 2005, 15:05

    @stefan: Dat is nu opgelost bij Low.

  12. 12 Low 21 March 2005, 15:09

    @Bob: Dank, Bob.

  13. 13 karin 22 March 2005, 10:19

    Dan zal mijn bloggeraccount ook wel zwaar vallen denk ik, maar niet getreurd, ik ga over… ik zou niet weten hoe, maar ik ga over!

  14. 14 Rolandow 22 March 2005, 10:49

    Het is bij (semi-)professionele bedrijven toch vaak zo dat ze het hoofd boven water moeten houden, en het uiteindelijk dus gewoon een kwestie van geld is.

    Vaak willen clienten voor een duppeltje op de eerste rij zitten. Dan heb je ook geen tijd/ruimte om de boel altijd even netjes te maken/testen.

    Niet netjes, maar zo werkt het vaak in de praktijk.

  15. 15 stefan 22 March 2005, 11:01

    @Bob: thanks :)

    @Rolandow: Naja, ik ben dus ook een zelfstandige, en hoewel ik ook probeer volgens de standaarden te werken en toegankelijke output te schrijven, hou ik nu al ruim een jaar het hoofd boven water. Het leuke is namelijk dat het helemaal niet meer kost. Als je gewoon vanaf het begin van een project rekening houd met standaarden en toegankelijkheid, kost het je echt geen cent meer. Ik kan voor een lagere prijs als veel andere bedrijven een site in elkaar zetten, en dan is ie nog toegankelijk en volgens de standaarden ook. Je moet alleen gewoon vanaf de start de standaarden volgen, dan is er niets aan de hand.

  16. 16 Nick 22 March 2005, 17:26

    @stefan: Idem hiero. Gebruik je vanaf het begin semantisch correcte markup, dan kost het je net zoveel of minder tijd om een website te schrijven als een gemiddelde Frontpage- of Dreamweaverhobbyist. Wanneer je dan later de pagina wil bewerken, dan is al je markup logisch opgebouwd, en weet je precies wat je moet doen. Dat scheelt enorm veel tijd. En dan heb ik het nog niet over de voordelen van toegankelijkheid, laadtijd, cross-browser compatibiliteit, enz.

    Iedereen een vak beoefent moet dat vak kennen, vind ik. Ook webdesigners.

  17. 17 Rolandow 23 March 2005, 10:54

    @Stefan: Een zelfstandige is niet hetzelfde als een bedrijf met 10 man in dienst die elke maand de huur moet zien op te brengen.

    Natuurlijk is het in veel gevallen een kwestie van het begin goed opzetten. In dat geval heb je ook direct gelijk.

    In de gevallen dat die vlieger niet opgaat, of in de gevallen dat de nieuwe standaard gewoon nog niet zo ingeburgerd is, kan ik me voorstellen dat de bedrijven kiezen voor de snelheid. En dat doen ze dan vaak weer om de deadline van de klant te halen.

    En dat moeten ze dus wel weer, om de huur te kunnen betalen.

    Ik bedoel dus maar dat het niet altijd all??n de beslissing van het bedrijf is. Vaak geeft de klant nu eenmaal geen ruimte om de klus netjes te klaren.

    Zelf werk ik momenteel aan een groot project in object georienteerd PHP5. Voor het mooie zouden we straks een nette documentatie, objecten model, en test suitte moeten hebben.

    Of dat ook allemaal daadwerkeljik gaat gebeuren hangt van de tijdsdruk af, maar mijn intentie is om het netjes te doen.

    Zal ik die ruimte krijgen? Spannend, spannend.

  18. 18 stefan 24 March 2005, 10:46

    @Rolandow: Ja. Je hebt gelijk. Maar een bedrijf met 10 man in dienst heeft ook 10 man. Zelfs al zou je een groot project hebben, als je dan 1 mannetje neerzet op de taak om de standaarden in de gaten te houden, dan helpt dat al heel veel :)

    Wanneer je een bestaande site moet reworken, die niet op de goeie manier is opgezet, dan kan ik me voorstellen dat het niet altijd goed gaat. Wanneer je echter begint met een nieuw project, dan heb je geen excuus, want je kan gewoon vanaf het begin goed beginnen.

  19. 19 e-liner 26 March 2005, 21:48

    Ik ben een volledige leek, ontdanks dat mijn site zo simplistisch is heb ik het wel voor elkaar het zonder errors op mijn site….het probleem is alleen als ik een template dan met dagen ploeteren voor elkaar heb ik altijd weer zin krijg om een andere template te maken….maar ja daardoor leer ik wel weer een hoop ;-P

Commenting is not available in this weblog entry.